Menu Samen werken aan de stad +31 10 2829930

5×5 Projecten voor de Hollandse stad

De Nijl Architecten - 5x5 Projecten voor de Hollandse stad
De Nijl Architecten - 5x5 Projecten voor de Hollandse stad
De Nijl Architecten - 5x5 Projecten voor de Hollandse stad
De Nijl Architecten - 5x5 Projecten voor de Hollandse stad
De Nijl Architecten - 5x5 Projecten voor de Hollandse stad
De Nijl Architecten - 5x5 Projecten voor de Hollandse stad
De Nijl Architecten - 5x5 Projecten voor de Hollandse stad
De Nijl Architecten - 5x5 Projecten voor de Hollandse stad De Nijl Architecten - 5x5 Projecten voor de Hollandse stad De Nijl Architecten - 5x5 Projecten voor de Hollandse stad De Nijl Architecten - 5x5 Projecten voor de Hollandse stad De Nijl Architecten - 5x5 Projecten voor de Hollandse stad De Nijl Architecten - 5x5 Projecten voor de Hollandse stad De Nijl Architecten - 5x5 Projecten voor de Hollandse stad

Kenmerken: Binnenstad / Studies
Locatie: Dordrecht, Binnenstad
Opdrachtgever: Faculteit Bouwkunde TU Delft
Samenwerking: Ester Gramsbergen, TU Delft
Datum: 2008
Uitgever: Uitgeverij SUN, Amsterdam

Hoe zouden historische steden eruitzien als de treinen niet door of langs de bebouwing, maar eronder zouden rijden? Vijf architecten laten zien wat de gevolgen hiervan kunnen zijn voor vijf Nederlandse steden.

In het Delftse project 5×5 onderzoeken de gerenommeerde architecten Michiel Riedijk, Bob van Reeth, Jo Coenen, Dick van Gameren en Henk Engel, allen verbonden aan de TU Delft, de mogelijkheden van een ondergronds spoorwegnet in Delft, Dordrecht, Gouda, Haarlem en Leiden.

Dit ontwerp voor de stad Dordrecht is in hoofdzaak als volgt samengesteld: de spoorlijnen en de perrons bevinden zich in een brede tunnel onder de Oude Maas; aan beide einden daarvan reiken de hallen tot de hoogte van de huizen in de Dordtse binnenstad; net daarboven verheffen zich ten slotte de ‘Wolkenbügels’. Misschien ten overvloede kan hieraan nog worden toegevoegd dat de compositie van de tunnel met op beide oevers van het water een stationsgebouw, is gebaseerd op het schema van Palladio’s Rialtobrug, waarbij het middendeel is weggelaten.